Het rode lint was al bijna gespannen, de euforie was groot. Voor het eerst sinds 1972 zou er weer een tram / lightrail in Denemarken gaan rijden. Zaterdag 23 september 2017 zou de officiële opening van de tramlijn in Århus, de tweede stad van Denemarken, plaatsvinden. Stipt om 12:30 zou de allereerste tram door het rode lint rijden. Zou, want het nieuws nam een dramatische wending.

Weekend Avisen, misschien wel de meest invloedrijke krant van Denemarken, dat zoals de naam al zegt alleen in het weekend verschijnt, had er een mooi artikel aan gewijd. De voordelen voor de stad en de omgeving, het lage energie verbruik, het kon allemaal niet op. De aanleg was voorspoedig verlopen en alle tests waren probleemloos verlopen. Slechts één keer was een tram op een auto gebotst, maar dat was dan ook een auto waarvan de eigenaar zijn of haar voertuig totaal verkeerd geparkeerd had.

De feestvreugde, de euforie, was van hele korte duur. Op de avond voor de
officiële ingebruikname (!) trok de Deens Inspectie voor het vervoer de stekker uit het project. De tramlijn was afgekeurd. Ongeloof en verbijstering in de Deense media; wat was hier aan de hand? Na alle rooskleurige verhalen kwam dit letterlijk als een donderslag bij heldere hemel. Die vrijdagavond kwamen de berichten over de ware toedracht snel achter elkaar. De Inspectie had de beschrijving van het veiligheidssysteem afgekeurd. Eerst leek het om details te gaan, maar uiteindelijk bleek zelfs de globale beschrijving afgekeurd te zijn. Niet veel later kwam het bericht dat de Inspectie en het vervoersbedrijf al maanden met elkaar overhoop lagen over het beveiligingssysteem, en dat de Inspectie al eerder had gedreigd met het niet verlenen van de goedkeuring.

En dan was er nog die geparkeerde auto die door een tram was geramd. Bij nader inzien bleek dat toch anders te liggen: de tram was tijdens een testrit op een verkeerskruising bovenop de auto geklapt. Het oorspronkelijke bericht in de media werd in allerijl ingetrokken.

Meteen begon ook het moddergooien tussen het vervoersbedrijf en de Inspectie, altijd zeer lezenswaardige verhalen. Maar het resultaat blijft hetzelfde: de tram rijdt voorlopig niet, en niemand die zich aan een nieuwe datum waagt. Op de trams zitten prachtige stickers: ‘Pas på mig, jeg er nyt i trafikken’ (Let op mij, ik ben nieuw in het verkeer). Voorlopig hoeft niemand op te letten.

Bij de treurige gebeurtenis komt nog wel één klein vraagje opzetten: hoe kon het gebeuren dat dit nieuws zo als donderslag bij heldere hemel kwam? Hoe kon het gebeuren dat alle media de halleluja-verhalen zo klakkeloos hebben overgenomen, inclusief het verdraaide bericht over de geparkeerde auto?

Onwillekeurig dwalen mijn gedachten af naar juli volgend jaar. Volgens planning gaat dan de Amsterdamse Noord-Zuid lijn rijden. Toch?!